Madame Figaro iPad

Le Figaro Madame -sanomalehtiliitteen jatkuva metamorfoosi


Sirkka Norha kirjoitti 09.03.2015 klo 13:44
Aiheet:

Viime Pariisin matkalla etsin kuumeisesti lehtikioskeista Ranskan johtavan sanomalehden Figaron Madame-viikonloppuliitettä. Ilmestymisestä oli kulunut muutama päivä eikä viikonloppuliite enää ole kaikilla lehtikioskeilla keskellä viikkoa myynnissä, mutta ”vakiokauppiailta” se on kuitenkin aina löytynyt. Kaipaamani lehti ei millään sattunut silmääni. Syykin selvisi. Madame oli puettu uuteen formaattiin, jota voisi kutsua iPad-tai tablettikokoiseksi aikakauslehdeksi. Hetken tyrmistyksen jälkeen lehti sujahti kätevästi käsilaukkuun.

Ranskan vanhin sanomalehti Figaro uudisti verkkolehteensä viime vuonna ja samalla heidän viikoittain ilmestyvä painettu naistenlehtiliite Madame sai yhden uuden muodon: Madame Pocket.

Välillä on ollut vaikea pysyä perässä, mitä Figaron liitteiden kanssa tapahtuu, niitä on sen verran monta erilaista. Malli, joka sopii ranskalaiseen mielenmaisemaan.

Vaikkakin painettu on kunniassaan, Figaro Madamen monikanavaisuus ja mobiili-edellä -ajattelu toimii: interaktiivinen i-mad mobiiliapplikaatio, maksullinen digilehti Figaro Madame, sen kaksi paperiformaattia, normaali ja taskuversio sekä maksuttomat digiversiot. Unohtamatta uutiskirjeitä ja sosiaalisen median eri kanavia.

Mikä parasta, kaikki täydentävät lukukokemusta ja koukuttavat, sillä konsepti ei todellakaan ole saman sisällön toistoa versiosta toiseen eri formaatissa vaan jatkuvasti päivittyvää, taustoittavaa, eheitä artikkelikokonaisuuksia, vinkkejä ja videoita. Yhtenäinen brändikokemus, mutta uniikin kanavavaikutelman mukaisesti.

Figaro, on enemmän kuin ajassa kiinni. Kateellisena totean, että homma toimii Ranskassa, jossa osataan arvostaa journalismia ja ollaan edelleen valmiita myös maksamaan siitä.

Sirkka Norha

Sirkka Norha
Sirkka on työskennellyt Suomen johtavissa mainostoimistoissa kuten PHS, Taivas, hasan&partners, SEK&Grey, Skandaali sekä viimeksi operatiivisena johtajana Mediatoimisto Hapessa. Hänellä onkin vahva kokemus brändin rakentamisesta ja erityisesti siitä mikä brändin merkitys on nykypäivän digitaalisessa maailmassa.

Uusia suuntaviivoja

Haluatko tietää mikä on markkinoinnin suunta?
Lähetämme tasaisin väliajoin uudet suuntaviivat sähköpostiisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Elämää on myös kotipesän ulkopuolella: