JukkaBlogikuvaLaajaalaistaminen0955

Erikoistumisen jälkeen tulee laaja-alaistumisen aikakausi


Jukka Peltonen kirjoitti 03.03.2015 klo 13:48

Repromiehestä tuli digitaalisen aineiston hallinnan ammattilainen. Toimittajasta monimediatuottaja, uutisvirran seuraaja, analyytikko ja tiivistäjä. Valokuvaajasta kasvoi digitarinoiden visuaalinen ja auditiivinen kertoja.

Suunnittelutoimiston dramatisoijasta tai kekkailijasta on päästävä uuden liiketoiminnan luojaksi. Brändin visualisoimisesta ja verbalisoimisesta brändiarvon tuottajiksi. Käyttöliittymäsuunnittelijoista, koodaajista ja digiproikkareista asiakaskokemuksen kehittäjäksi. Videojampoista, ja tubettajista merkityksellisten tarinoiden kertojiksi. Google-sertifioiduista soluttautujista omaksumis- ja ostopolun optimoijiksi. Markkina huutaa laaja-alaistajia.

Miten valmistautua väistämättömään muutokseen? 

Ei ainakaan väistämällä väistämätöntä. Yleisjohdon osaaminen on ensimmäisenä laaja-alaistumisen kourissa. Johtoryhmään tarvitaan erityisesti yleisosaamista yrityksen kaikkien toiminta-alueiden kehittämiseksi. Ikävä kyllä markkinointi- ja viestintä ovat jo menettäneet useissa yrityksissä joko paikkansa, roolinsa tai molemmat yrityksen liiketoiminnan vetureina. Henkilöstöhallinto, HR roikkuu monissa yrityksissä johtoryhmässä, mutta valitettavan toimintakyvyttöminä tukifunktioina.

Markkinointiviestinnän ja digitaalisen markkinoinnin erikoisosaajien on ymmärrettävä paikkansa arvoketjussa. Jos tarjoaa jokaiseen tilanteeseen pelkästään omaa tai oman toimiston erikoisosaamista en ennusta pitkiä ja molempia osapuolia vaurastuttavia asiakassuhteita.

On tullut aika liittoutua ja muodostaa yhdessä asiakkaiden ja alojensa parhaiden erikoisosaajien sekä toteuttajien kanssa uudenlaisia kytkentöjä – hubeja, joissa yleisosaajien johdolla ja parhaiden erikoisosaajien voimin toteutetaan tehokkaita ja tuloksellisia markkinointioperaatiota ja viedään läpi rankkojakin muutosprosesseja.

Miten laaja-alaistumisen aikakausi muuttaa sinun kuvitteellista toimenkuvaasi?

Et ehkä ehdi huomata mitään. Aikasi on koittamassa ja olet luiskalla. Alan tyypillisin urapolku lähtee yhä syvemmästä erikoistumisesta. Yhden erikoisosaamisalueen hankkimisen jälkeen olisi hyvä turvata tulevaisuuden arvo muuttuvilla työmarkkinoilla hankkimalla useampia erikoisosaamisalueita. Kun näitä osaamisalueita ja erityisesti käytännön projekteissa ja asiakkuuksissa on kertynyt riittävästi, tapahtuu laaja-alaistuiminen. Yleisosaajalle kehittyy taito kyseenalaistaa yksittäiset ratkaisut, trendikkäät toteutukset tai käynnistää erikoisosaamista vaativat syvävaiheet vasta kun yleisnäkemys on muodostunut.

Mistä laaja-alaista osaamista, yleisosaamiseen erikoistumista voi hankkia?

Erikoislääkärille kannattaa mennä yleislääkärin lähetteellä ja valita hänen avullaan ehdottomasti paras erikoisosaaja juuri sinun terveytesi näkökulmasta. Yleislääketiede on yksi lääketieteen 49 erikoisalasta. Markkinointiviestinnän ja konsultoinnin osaajista on valitettavan vaikea tunnistaa tai löytää yleisosaamiseen erikoistuneita ammattilaisia, kun virallisia ammattipätevyyksiä ei toimialallamme tunneta ylipäätänsä. Laaja-alaisten ammattilaisten löytymisessä pätevät vanhat hyväksi havaitut konstit: pyydä verkostoistasi suositteluja. Vaadi referenssejä ja luota tapaamisen aikana muodostuneeseen fiilispohjaiseen näkemykseesi yhteistyön toimivuudesta. Itse edellyttäisin brändiymmärrystä, bisneksen kokonaisnäkemystä, asiakaskokemuksen, osto- ja omaksumispolun hahmottamista, tehokkuuden mittaamisen moniulotteisuutta, käsitystä markkinointiautomaation ja emotionaalisen sisällön tuottamisen tasapainosta.

Jukka Peltonen

Jukka Peltonen
Sanomalehti- ja TV-natiivi, joka takamatkasta johtuen kirii uutterasti oppiakseen viimeisimmät digitaaliset kanavat ja tämän myötä kehittääkseen uusia, entistä tehokkaampia viestintä- ja markkinointikeinoja asiakkailleen.

Uusia suuntaviivoja

Haluatko tietää mikä on markkinoinnin suunta?
Lähetämme tasaisin väliajoin uudet suuntaviivat sähköpostiisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Elämää on myös kotipesän ulkopuolella: