Näin vuoden alussa on aina paikallaan tarkistaa mitä trendejä maailmalta nostetaan esille. Tänäkin vuonna vilkaisu länsinaapuriin antoi taas hyvät suuntaviivat.
Monesti samat trendit toistuvat ja välillä tuntuu että edelleenkö? Eikö tästä ole jo riittävästi puhuttu. Ei tunnu olevan, sillä edelleen painitaan ihan perusasioiden äärellä.
1. Etsijä päätyy hänelle relevantille sivulle
Tämän päivän informaatioähkyssä ja kilpailulla kyllästetyssä yhteiskunnassa kuluttajilla ei ole kärsivällisyyttä käyttää aikaa sisällön etsimiseen. Kun potentiaalinen kuluttaja päätyy kotisivullesi, sinulla on 2-3 sekuntia aikaa vakuuttaa hänet, että sinulla on ratkaisu juuri hänelle. Kaikkein tärkeintä on että kävijä päätyisi aina hänelle relevantille sivulle.
2. Mittaa, pentele
Edelleen liian monilta yrityksiltä puuttuu oman sivustonsa konversioseuranta. Mittaa, paranna ja kehitä saadaksesi parempia konversioprosentteja ja kannattavuutta.
3. Markkinointiautomaatio mahdollistaa kustannustehokkuuden
Markkinoilla on lukuisia älykkäitä työkaluja, joilla voidaan automatisoida osa markkinoinnista ja myynnistä ja näin ollen vapauttaa resursseja muuhun. Työkaluilla voidaan integroida mm. kotisivut, sähköpostit ja muut digitaaliset kanavat. Työkalut myös mahdollistavat henkilökohtaisen viestinnän kaikissa ostoprosessin vaiheissa lisäämään myyntiä ja vahvistamaan asiakasuskollisuutta. Mutta ei teknologiaa sisällön kustannuksella. Muistutus meille suomalaisille insinööreille.
4. Sisältö, sisältö, sisältö
Sisällön merkitys on entistä tärkeämpää digitaalisissa kanavissa. Johdonmukainen käyttäytyminen kaikissa kanavissa niin online kuin offlinessa varmistaa tulokset. Extrabonuksena Google palkitsee paremmilla sijoituksilla. Yksi kasvavista trendeistä on personoitu sisältö joka pohjautuu kuluttajan profiiliin ja kiinnostusalueisiin.
5. Multi-screen – älä päästä kävijääsi karkuun
Aamulla kännykkä, päivällä pöytäkone ja illalla tabletti. Nykyjärjestelmät ovat jo riittävän älykkäitä tunnistamaan potentiaalisen kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa. Tänä päivänä myös pitäisi olla itsestään selvää, että sivusto on helppokäyttöinen päätelaitteesta riippumatta.
6. eCommerce leviää B2B:ssa
Tarvikkeiden ja palveluiden uudelleentilaukset digitalisoituvat nyt kovalla vauhdilla jälkimarkkinoinnissa. Varaosat, tuki ja koulutus ovat hyviä esimerkkejä tuotteista, jotka sopivat hyvin eri digitaalisiin alustoihin ja samalla palkitsevat yrityksesi kannattavuutta.
7. Google ja YouTube jatkavat valloitustaan
Kun perinteinen media taistelee vastatuulessa, Google porskuttaa kasvuaan. Löydettävyys on tärkeää ja eskapismin parissa viihdytään.
8. Mobiili jatkaa kasvuaan
Katso ympärillesi missä tahansa kahvilassa, ja huomaat että hyvin harva räplää kannettavaa. Mobiili jatkoi kasvuaan viime vuonna ja tulee edelleen kasvamaan. Monilla sivustoilla näkyy kaksinkertaistuneet kävijämäärät mobiilipäätelaitteilla. Mobiilikäytettävyyden ja designin merkitys tulee korostumaan.
Vastaa