Digitrendit vuodelle 2015

Digitrendejä alkavalle vuodelle


Sirkka Norha kirjoitti 19.01.2015 klo 10:00
Aiheet:

Näin vuoden alussa on aina paikallaan tarkistaa mitä trendejä maailmalta nostetaan esille. Tänäkin vuonna vilkaisu länsinaapuriin antoi taas hyvät suuntaviivat.

Monesti samat trendit toistuvat ja välillä tuntuu että edelleenkö? Eikö tästä ole jo riittävästi puhuttu. Ei tunnu olevan, sillä edelleen painitaan ihan perusasioiden äärellä.

1. Etsijä päätyy hänelle relevantille sivulle

Tämän päivän informaatioähkyssä ja kilpailulla kyllästetyssä yhteiskunnassa kuluttajilla ei ole kärsivällisyyttä käyttää aikaa sisällön etsimiseen. Kun potentiaalinen kuluttaja päätyy kotisivullesi, sinulla on 2-3 sekuntia aikaa vakuuttaa hänet, että sinulla on ratkaisu juuri hänelle. Kaikkein tärkeintä on että kävijä päätyisi aina hänelle relevantille sivulle.

2. Mittaa, pentele

Edelleen liian monilta yrityksiltä puuttuu oman sivustonsa konversioseuranta. Mittaa, paranna ja kehitä saadaksesi parempia konversioprosentteja ja kannattavuutta.

3. Markkinointiautomaatio mahdollistaa kustannustehokkuuden

Markkinoilla on lukuisia älykkäitä työkaluja, joilla voidaan automatisoida osa markkinoinnista ja myynnistä ja näin ollen vapauttaa resursseja muuhun. Työkaluilla voidaan integroida mm. kotisivut, sähköpostit ja muut digitaaliset kanavat. Työkalut myös mahdollistavat henkilökohtaisen viestinnän kaikissa ostoprosessin vaiheissa lisäämään myyntiä ja vahvistamaan asiakasuskollisuutta. Mutta ei teknologiaa sisällön kustannuksella. Muistutus meille suomalaisille insinööreille.

4. Sisältö, sisältö, sisältö

Sisällön merkitys on entistä tärkeämpää digitaalisissa kanavissa. Johdonmukainen käyttäytyminen kaikissa kanavissa niin online kuin offlinessa varmistaa tulokset. Extrabonuksena Google palkitsee paremmilla sijoituksilla. Yksi kasvavista trendeistä on personoitu sisältö joka pohjautuu kuluttajan profiiliin ja kiinnostusalueisiin.

5. Multi-screen – älä päästä kävijääsi karkuun

Aamulla kännykkä, päivällä pöytäkone ja illalla tabletti. Nykyjärjestelmät ovat jo riittävän älykkäitä tunnistamaan potentiaalisen kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa. Tänä päivänä myös pitäisi olla itsestään selvää, että sivusto on helppokäyttöinen päätelaitteesta riippumatta.

6. eCommerce leviää B2B:ssa

Tarvikkeiden ja palveluiden uudelleentilaukset digitalisoituvat nyt kovalla vauhdilla jälkimarkkinoinnissa. Varaosat, tuki ja koulutus ovat hyviä esimerkkejä tuotteista, jotka sopivat hyvin eri digitaalisiin alustoihin ja samalla palkitsevat yrityksesi kannattavuutta.

7. Google ja YouTube jatkavat valloitustaan

Kun perinteinen media taistelee vastatuulessa, Google porskuttaa kasvuaan. Löydettävyys on tärkeää ja eskapismin parissa viihdytään.

8. Mobiili jatkaa kasvuaan

Katso ympärillesi missä tahansa kahvilassa, ja huomaat että hyvin harva räplää kannettavaa. Mobiili jatkoi kasvuaan viime vuonna ja tulee edelleen kasvamaan. Monilla sivustoilla näkyy kaksinkertaistuneet kävijämäärät mobiilipäätelaitteilla. Mobiilikäytettävyyden ja designin merkitys tulee korostumaan.

Sirkka Norha

Sirkka Norha
Sirkka on työskennellyt Suomen johtavissa mainostoimistoissa kuten PHS, Taivas, hasan&partners, SEK&Grey, Skandaali sekä viimeksi operatiivisena johtajana Mediatoimisto Hapessa. Hänellä onkin vahva kokemus brändin rakentamisesta ja erityisesti siitä mikä brändin merkitys on nykypäivän digitaalisessa maailmassa.

Uusia suuntaviivoja

Haluatko tietää mikä on markkinoinnin suunta?
Lähetämme tasaisin väliajoin uudet suuntaviivat sähköpostiisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Elämää on myös kotipesän ulkopuolella: